installation shots | press release

December 6, 2013 - March 1, 2014
PURE EMOTION
Two artists exhibition
· Paintings by Benjamin Bohnsack
· Sculptural objects by Wilken Skurk
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Laid out on a dark red ground is just a hint of green and white. A few brushstrokes, tinged with black, graze the surface in a gentle caress. In another painting, a grey, olive, blue, and violet fog condenses into a vividly chromatic focal area that resembles an eye on a peacock’s tail. Benjamin Bohnsack produces these works in multiple stages. Once paint and brushes stand at the ready and have been set into motion, once music and mood converge, the decisive phase can commence, and the painting is able to arrive at its completion. Precisely this moment must be recognized and captured, preserved.
Rising above nearly colorless, pale blue and green blocks of shimmering glass are polyform metal shapes. With their point of departure in geometric elements, these irregular metal shapes seem to strive toward organicity. Their surfaces are characterized by uniform unevenness, their edges curved rather than straight. Unlike the cast glass blocks, the metal shapes are formed by hand. The source material consists of coin-sized, stamped pieces of sheet metal; the technique is welding. Wilken Skurk’s sculptural objects play with the contrasts of material and form, with motion and stillness, gravity and balance.
The works by Benjamin Bohnsack and Wilken Skurk are approachable via description. Ultimately, it becomes clear that they make no attempt at depicting anything outside themselves. In essence, they simply are whatever the individual viewer perceives them to be. An engagement with each is an opportunity to open up a space for one's own emotions.

Über dunklem Rot liegt ein Hauch von Grün und Weiß. Einige wenige, mit Schwarz abgetönte Pinselstriche streifen die Oberfläche, wie eine zarte Berührung. In einem anderen Bild verdichten sich Nebel aus Grau, Oliv, Blau und Violett zu einem farbintensiven Focus, einem schillernden Pfauenauge gleich. Benjamin Bohnsacks Bilder entstehen in mehreren Arbeitsgängen. Wenn Farben und Pinsel schon in Gebrauch waren und bereit liegen, wenn Stimmung und Musik zusammenpassen, dann kann die entscheidende Phase eintreten und das Bild seinen Abschluss finden. Genau diesen Augenblick gilt es zu erkennen und festzuhalten.
Über farblosen, nur schwach blau oder grün schimmernden Glasblöcken erheben sich freie Formen aus Metall. Ausgehend von geometrischen Elementen scheinen diese unregelmäßigen Metallkörper der organischen Form entgegenzustreben. Ihre Flächen sind voller Unebenheiten, ihre Kanten eher krumm als gerade. Im Unterschied zu den gegossenen Glasblöcken sind die Metallkörper von Hand geformt. Münzgroß gestanzte Stahlblechscheiben sind das Ausgangsmaterial, Schweißen die Technik. Die Objekte von Wilken Skurk spielen mit Material und Form, Ruhe und Bewegung, Schwerkraft und Balance.
Man kann sich den Werken von Benjamin Bohnsack und Wilken Skurk durch Beschreibung nähern. Am Ende stellt man fest: Diese Arbeiten wollen nichts abbilden. Sie sind einfach das, was der Betrachter in ihnen sieht. Sich darauf einzulassen, ist die Chance, dem eigenen Gefühl Raum zu geben.