installation shots | press release

the Australian National University School of Art in Canberra
Glass objects and sculptures by Klaus Moje and Richard Whiteley
pdf-invitation | pdf-exposé

This exhibition highlights two significant Australian artists working with glass: Klaus Moje and Richard Whiteley. Both artists have developed works that show glass in a unique way.

This show also brings to light the important relationship between Australia and Germany. The latter had a strong impact on the development of glass as a medium for artists, and as a result, Australian artists started to innovatively reshape the way glass is used and in turn became known internationally. The story starts in 1982 when the Hamburg native Klaus Moje was invited by the Director of the School of Art in Canberra, Australia to start a glass programme. Moje brought new methods of teaching and working into the curriculum, and over the years, the programme has become known as one of the best worldwide.

Klaus Moje´s tenure at the School of Art glass workshop inspired subsequent generations of artists using glass as a principle material, one of them being Richard Whiteley, whose own questions on colour, light and its gradient properties, renders him one of the most significant artists sculpting with the material. Richard Whiteley is now Associate Professor at the ANU-SOA and Head of the glass workshop.

Die Ausstellung ist zwei bedeutenden australischen Künstlern gewidmet: Klaus Moje und Richard Whiteley. Beide entwickelten Verfahren der Glasverarbeitung, die das Material in einzigartiger Weise zur Geltung bringen.

Darüber hinaus veranschaulicht die Ausstellung die besondere Beziehung zwischen Australien und Deutschland auf dem Gebiet der Kunst. Von Deutschland kamen entscheidende Impulse für den Einsatz von Glas als künstlerisches Medium. In der Folge begannen australische Künstler die Verwendung von Glas neu zu interpretieren und fanden dadurch internationale Beachtung. 1982 wurde der gebürtige Hamburger Klaus Moje vom Direktor der Canberra School of Art eingeladen um dort einen Fachbereich für Glas aufzubauen. Moje erweiterte den Lehrplan um neue Methoden in Glasverarbeitung und Unterricht. Im Laufe der Jahre wurde das Ausbildungsprogramm als eines der besten weltweit anerkannt.

Klaus Mojes Lehrtätigkeit am Fachbereich Glas der Canberra School of Art inspirierte nachfolgende Künstler-Generationen dazu Glas als vorrangiges Material zu verwenden. Einer dieser Künstler ist Richard Whiteley, dessen Suche nach Farbe und Licht in allen Schattierungen ihn zu einem der wichtigsten Glas-Künstler werden ließ. Richard Whiteley ist Associate Professor an der School of Art der Australian National University in Canberra und dort Leiter des Fachbereichs Glas.