installation shots | press release

July 26 - September 21, 2014
ROOM WITH A VIEW
Two artists exhibition
Objects and installations by Anne Knödler and Elisabeth Oertel
Finissage on Sunday, 21 September 2014, 16-18 h
pdf-invitation

OPEN WEEKEND GALERIEN BERLIN MITTE
Saturday, 20 + Sunday, 21 September 2014, 12-18 h
www.galerien-berlin-mitte.de

ANNE KNÖDLER'S glass mosaic works draw the eye into a remote and silent realm. A mist of delicate white, grey and golden tones suggests pictures of drifting clouds, lucent pearls of dew, or rippling bodies of water. As in water molecules, the light is refracted by numberless shards of hand-blown glass. The vitreous surface of the mosaic allows light to penetrate, creating a second plane of projection on the wall behind. Like the stained-glass windows of medieval churches, with their shifting patterns of colored shadows, Anne Knödler's mosaics are animated by fluctuating daylight. In their formal reduction, they seem both contemplative and contemporary. At the same time, viewers will sense the potency and depth of a tradition that is thousands of years old.
ELISABETH OERTEL'S glass filament installations mirror the dynamism of their creation. The molten glass must be handled with extreme speed. Under acute time pressure, the artist casts layers of glass threads over a thin metal framework. Emerging from these linear elements is a three-dimensional drawing. "I use the hot glass like a pencil. I sketch lines, solidify them, hatching and laying one line on top of one another. Everything must be done very quickly. When I’m working, my movements are dance-like." The filaments capture both the artist’s mobility and the temporary character of the installation. Volatility and evanescence form the theme. Inner tension, transportation, and the audience contribute to the work’s progressive deconstruction. "The materiality of these fragile architectures finds its greatest value in the moment of reception."

ANNE KNÖDLERS Glas-Mosaiken locken das Auge des Betrachters in eine stille Ferne. Ein Hauch zart schimmernder Weiß-, Grau- und Goldtöne ruft Bilder herbei von ziehenden Wolken, von schillernden Tautropfen oder bewegten Wasserflächen. Wie in Wassermolekülen bricht sich hier das Licht in unzähligen Plättchen aus mundgeblasenem Glas. Ein gläserner Bildträger lässt das Licht durch das Mosaik hindurch fallen und schafft auf der dahinter liegenden Wand eine zweite Projektionsebene. Vergleichbar mittelalterlichen Kirchenfenstern und ihren wandernden Farb-Schatten werden Anne Knödlers Mosaiken von sich veränderndem Tageslicht zum Leben erweckt. In ihrer Reduzierung wirken die Werke kontemplativ und zeitgenössisch. Und doch spürt der Betrachter in ihnen die Kraft und Tiefe Jahrtausende alter Tradition.
ELISABETH OERTELS Faden-Installationen spiegeln die Rasanz ihrer Entstehung. Das flüssig-heiße Glas kann nur kurze Zeit verarbeitet werden. Unter Zeitdruck legt die Künstlerin Glasfäden über ein dünnes Gestänge aus Metall. Aus linearen Elementen entsteht eine dreidimensionale Zeichnung. "Das heiße Glas benutze ich als Stift. Ich setzte Linien, verdichte diese, ich schraffiere, zeichne Linien übereinander. Das Ganze muss schnell gehen. Ich bewege mich dabei tänzerisch." Die Fäden sind ein Bild für das Unterwegssein der Künstlerin, aber auch das der Installationen. Flüchtigkeit und Vergänglichkeit sind das Thema. Innere Spannung, Transporte und Publikum tragen bei zur fortschreitenden Dekonstruktion der Werke. "Die Materialbeschaffenheit dieser fragilen Architekturen hat ihren größten Wert, in dem Moment, wo sie konsumiert wird".